Stichting PRO voor uitgevers

Stichting PRO verzorgt de collectieve administratie van auteursrechten die u als uitgever niet of moeilijk individueel kunt uitoefenen. Wij hebben daarbij maar één doel voor ogen:

Met een minimum aan administratieve lasten-en uitvoeringskosten, redelijke vergoedingen voor dit hergebruik van materiaal incasseren èn verdelen aan uitgevers.

PRO voert  verschillende regelingen uit. Zo verdelen wij  het uitgeversdeel van de vergoedingen voor het uitlenen van auteursrechtelijk beschermde werken door bibliotheken (Leenrecht)  of gebruik ervan in onderwijsmateriaal (door onderwijsinstellingen).  Via de sectie CLIP worden daarnaast ook de vergoedingen voor het gebruik van artikelen uit kranten en tijdschriften door commerciële knipseldiensten, bedrijven en instellingen geïncasseerd en verdeeld.

Door de diversiteit aan regelingen is de informatie per regeling overzichtelijk voor u in kaart gebracht.  Klikt u op uw gebied van interesse in het menu-blok rechts van deze tekst.