Geef uw omzet op voor de Thuiskopie-vergoeding \ 18 februari 2021

Wilt u als uitgever ook dit jaar weer een Thuiskopie-vergoeding ontvangen? Geef dan uw omzet over 2019 door! Vanaf vandaag is de PRO webportal gereed.

Van 15 februari tot 15 maart 2021 kunt u uw omzetopgave doen.
Na deze periode is aanmelding niet meer mogelijk.

Wat is de Thuiskopie-vergoeding?
Stichting de Thuiskopie incasseert sinds 1991 vergoedingen voor kopieën die consumenten maken op voorwerpen waarop of waarmee gekopieerd kan worden. Dat kunnen cassettebandjes of cd-roms zijn, maar ook op smartphones en tablets zit een thuiskopieheffing. Stichting de Thuiskopie int deze heffing en zorgt ervoor dat dit op de juiste plek terecht komt. Stichting PRO ontvangt het ‘uitgeversaandeel’ hiervan dat wij verdelen onder uitgevers. Sommige apparaten lenen zich er namelijk voor om gepubliceerd werk te kopiëren (denk aan tijdschriften, kranten, websites, e.d.). Als uitgever kunt u daarom ook een gedeelte van dit Thuiskopie-geld ontvangen.

Waarom omzet opgeven?
Om de Thuiskopie-gelden te kunnen verdelen onder uitgevers verzamelt PRO zo veel mogelijk informatie. Dit doen wij per categorie. U heeft recht op een Thuiskopievergoeding als u omzet heeft in één of meer van onderstaande categorieën:

Verzamel hiervoor alvast uw omzetgegevens over boekjaar 2019, per titel, incl. ISSN (voor zover mogelijk). Denk ook aan de omzet van uw digitale uitgaven en eventuele advertentie-inkomsten! Meer informatie vindt u op de portal.

Wanneer ontvang ik mijn vergoeding?
Op tijd opgeven betekent op tijd uitbetaald krijgen! De verdeling kan namelijk pas plaatsvinden als alle uitgevers hun omzet hebben opgegeven. Dan kunnen wij direct uitkeren zodra wij de vergoeding krijgen van Stichting de Thuiskopie. Houd er rekening mee dat dit later dit jaar zal zijn, waarschijnlijk rond de zomer.

Let op: U ontvangt alleen het uitgeversaandeel, (freelance) auteurs ontvangen hun aandeel via Stichting Lira.

Heeft u nog vragen? Bekijk de veelgestelde vragen of mail ons.