Welke titels mag ik NIET opgeven?

Niet-eigen uitgaven:

U kunt geen uitgaven opgeven die zijn gemaakt in opdracht van derden. In de publicatie moet duidelijk vermeld staan dat u de uitgever bent van het werk. Stichting PRO voert steekproeven uit om dit te controleren.

Auteursrecht verlopen:

U kunt geen publicaties opgeven waarvan het auteursrecht is vervallen (zeventig jaar na de dood van de auteur). Dit werk valt onder het publiek domein.

Gesloten lezerskring:

U kunt geen publicaties opgeven die uitsluitend verkrijgbaar zijn voor leden of aangeslotenen (bijv. van een vereniging).

Vak-, school- en/of studieboeken en tijdschriften

U kunt geen omzet opgeven uit vak-, school-, studie- en/of wetenschappelijke boeken. De thuiskopievergoeding is namelijk een vergoeding die door consumenten wordt afgedragen. Professioneel gebruik is daarmee uitgesloten.

Algemene boeken

U kunt geen omzet opgeven in de categorie ‘algemene boeken’ omdat in deze categorie het aantal makers in loondienst over het algemeen nihil is.