Wat zijn leenrechtvergoedingen?

Bibliotheken lenen werken uit waar auteursrecht op rust, zoals boeken, tijdschriften en cd-roms. Door middel van ‘leengeld’ betalen zij hiervoor een eerlijke vergoeding aan rechthebbenden (schrijvers, illustratoren, uitgevers, e.d.). Dat doen zij sinds 1996, toen het ‘leenrecht’ werd opgenomen in de Auteurswet en de Wet op de Naburige Rechten. Dat leidde tot de oprichting van een aparte organisatie om dit in goede banen te leiden: Stichting Leenrecht. Kortgezegd incasseert Stichting Leenrecht geld bij bibliotheken en verdeelt dit onder (groepen) rechthebbenden. Een gedeelte van dit geld is bestemd voor uitgevers en wordt daarom aan Stichting PRO uitgekeerd, de collectieve beheersorganisatie (cbo) voor uitgevers. Als uitgever kunt u daarom ook een gedeelte van dit leenrechtgeld ontvangen.