Waarom keert Stichting PRO deze vergoeding uit?

Stichting PRO verzorgt de collectieve administratie van auteursrechten die u als uitgever niet of moeilijk individueel kunt uitoefenen. PRO voert verschillende regelingen uit. Zo verdelen wij het uitgeversdeel van de vergoedingen voor het uitlenen van auteursrechtelijke beschermde werken door bibliotheken (Leenrecht) of gebruik ervan in onderwijsmateriaal (door onderwijsinstellingen). Via de sectie CLIP worden daarnaast ook vergoedingen voor het gebruik uit artikelen uit kranten en tijdschriften door commerciële knipseldiensten, bedrijven en instellingen geïncasseerd en verdeeld. In die hoedanigheid is het dus logisch dat Stichting PRO ook voor de verdeling onder uitgevers van de Thuiskopievergoeding is aangewezen.