Uitkering afkoopsommen HBO en VSNU 2015 \ 23 juni 2016

Binnenkort keert Stichting PRO de vergoedingen uit voor de afkoopsommen HBO en VSNU 2015. Hieronder vindt u meer informatie.

Afkoopregeling
Stichting PRO incasseert namens uitgevers de billijke vergoedingen voor het overnemen van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Om de administratieve lasten voor de betrokken partijen tot een minimum te beperken, is er een regeling getroffen met de Vereniging voor samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) en de Vereniging Hogescholen.
Door deze regeling is het overnemen van korte gedeelten uit auteursrechtelijk beschermd materiaal afgekocht door middel van een jaarlijkse afkoopsom. De gelden die nu worden uitgekeerd, komen voort uit deze afkoopsommen.

Aandeelverdeling
Eens in de drie jaar laat Stichting PRO een onderzoek uitvoeren door een onafhankelijk bureau om vast te stellen welke uitgevers een aandeel behoren te hebben in de uitkering van de afkoopgelden. Uit dit onderzoek is een verdeling naar voren gekomen welke gehanteerd is in onze uiteindelijke uitkering. Deze verdeling is ook terug te vinden op de factuur, uitgesplitst naar HBO papier, HBO digitaal, VSNU papier en VSNU digitaal. Het is mogelijk dat u slechts voor één van deze gelden in aanmerking komt, dit vindt u terug op uw factuur.

Indien u inzicht wilt in de onderzoeken, dan kunt u deze opvragen bij stichting PRO.

Readergelden titelspecifiek
De vergoedingen voor het overnemen van niet-korte gedeelten zijn uiteraard niet opgenomen in deze afkoopsommen. Voor dit gebruik dient de onderwijsinstelling toestemming te vragen via onze webportal. Dit gebruik wordt apart gefactureerd en uitgekeerd (de zogenoemde titelspecifieke repartitie), mits Stichting PRO hiertoe door u is gemandateerd. De titelspecifieke repartitie wordt later dit jaar uitgekeerd.