PRO keert uitgeversaandelen reprorecht uit

Vanaf dit jaar zal PRO de uitgeversaandelen vanuit de Reprorechtregeling uitkeren. Dat betekent dat uitgevers deze gelden niet meer via Reprorecht ontvangen. Heeft u vorig jaar uw omzetopgave bij Reprorecht ingediend? Dan ontvangt u uw aandeel voor 1 augustus 2020.

Wat verandert er voor u?

Voortaan ontvangt u enkel nog uw uitgeversaandeel via Stichting PRO. Uitgevers die in het verleden ook een auteursaandeel ontvingen, ontvangen dit vanaf de verdeling 2019 niet meer en hiermee komt ook uw doorbetalingsverplichting aan auteurs te vervallen. Het auteursaandeel wordt nu door Stichting Lira uitgekeerd.

De werkwijze blijft verder grotendeels hetzelfde. Wij vragen u om uw omzetopgave via onze portal door te geven. U kunt vanaf 1 september tot 1 oktober uw omzet opgeven via onze portal. Uiteraard ontvangt u binnenkort de uitnodiging.

Meer informatie vindt u hier op onze website.