Mag ik bladmuziek overnemen in onderwijspublicaties?
Ook bladmuziek (verzamelnaam voor liedteksten en notenschrift) kunt u opnemen in een reader. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen korte gedeelten en niet-korte gedeelten. Het overnemen van korte gedeelten in readers is bij de meeste onderwijsinstellingen geregeld via de afkoopsommen.

Als u een niet-kort gedeelte wilt opnemen in een reader moet u hiervoor  vooraf toestemming vragen aan Stichting PRO. Dit gebruik wordt ook apart gefactureerd. Indien u verzuimd om vooraf de toestemming te regelen, pleegt u een inbreuk op het auteursrecht van de rechthebbenden. In dat geval zijn wij genoodzaakt om u een factuur te sturen gebaseerd op een inbreuktarief. Laat het niet zover komen en regel de toestemming dus vooraf, dit kan heel gemakkelijk door een formulier op de website van Stichting PRO in te vullen.

Tarieven
Voor het gebruik van bladmuziek gelden de reguliere tarieven per pagina. Deze tarieven, in combinatie met het aantal pagina’s en de oplage van de reader, worden gebruikt om eventueel aanvullende facturen te berekenen.

Voor bladmuziek worden, anders dan in het verleden, overigens geen minimumbedrag meer gehanteerd.