25-jarig jubileum Stichting PRO \ 31 mei 2022

Op maandag 23 mei 2022 organiseerde Stichting PRO in Beeld en Geluid Den Haag een bijeenkomst ter ere van haar 25-jarig jubileum. Tijdens deze middag deelden diverse sprekers hun visie op het ‘vrije woord’.

Onder begeleiding van dagvoorzitter Özcan Akyol werd het een boeiende bijeenkomst. ‘We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn’, had PRO-voorzitter Nic Louis gezegd tijdens zijn inleiding. Hoe kon het ook anders, met een thema als het ‘vrije woord’. Derk Haank, oud-CEO van Springer Nature en huidig uitgever van Boerderij, was uitgesproken over dit onderwerp. Vrije meningsuiting zag hij als een groot goed, ook al werd de ‘goede smaak’ daar geregeld mee overschreden – iets dat hij destijds als voorzitter van voetclub De Graafschap van dichtbij had meegemaakt.

Hoogleraar Annelien de Dijn bracht een geschiedenis van het denken over vrijheid en intellectueel eigendom. Haar these was dat ideeën niet zozeer een individuele prestatie zijn, maar eerder een sociale en daarmee collectieve constructie. De vraag of er überhaupt wel zoiets kan bestaan als intellectueel ‘eigendom’ maakte veel tongen los in de zaal.

Ook Eric Razenberg, CEO van ThiemeMeulenhoff, keek terug op een rijke geschiedenis. ‘ThiemeMeulenhoff heeft ruim 225 jaar ervaring met innovatie’, zei hij. De educatieve uitgever had zo nu en dan te maken met censuur. Zo was een Chinese drukker zo brutaal om op een plattegrond de kleur van Taiwan te ‘corrigeren’ (waarop het hele werk weer opnieuw gedrukt moest worden). Dat ThiemeMeulenhoff aan zelfcensuur deed, zoals NRC vorig jaar nog schreef, vond hij wat kort door de bocht. De uitgever stemt lesmateriaal af op de behoeften van verschillende doelgroepen en leeftijden, maar zij laten zich zeker niet de mond snoeren, vond hij.

DPG Media-directeur Philippe Remarque hield een wervelend betoog over de uitgeverswereld. Het was niet alleen maar kommer en kwel, zei hij. Het ging juist nog nooit zó goed met onderzoeksjournalistiek in Nederland. De Correspondent en Follow the Money lieten volgens hem zien dat er veel vraag is naar gedegen onderzoek. Tijdens de coronacrisis, die geteisterd werd door fake news, was die behoefte alleen maar toegenomen zag hij.

De middag werd afgesloten met een flitsende liveshow van De Speld, die uitgevers én collectief beheer op de hak nam. Tenslote was er een gezellige borrel waarbij de bezoekers de mogelijkheid kregen om het museum van Beeld en Geluid Den Haag te bezoeken.

25 jaar Stichting PRO in Beeld en Geluid Den Haag