Uitkering titelspecifieke Readergelden \ 19 juni 2017

Stichting PRO keert in oktober de titelspecifieke readergelden uit aan de uitgevers. Hieronder vindt u hierover meer informatie.

Readergelden titelspecifiek
Onderwijsinstellingen maken gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal in onderwijsmateriaal zoals readers. Via onze webportal kunnen onderwijsinstellingen toestemming aanvragen voor het gebruik van dit materiaal. Het gebruik wordt apart gefactureerd en uitgekeerd (de zogenoemde titelspecifieke repartitie), mits Stichting PRO hiertoe door u is gemandateerd.

Met de meeste onderwijsinstellingen is een afkoopovereenkomst afgesloten. De gelden die hieruit voortkomen, keerden wij eerder dit jaar uit.

Afkoopregeling
Stichting PRO incasseert namens uitgevers de billijke vergoedingen voor het overnemen van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Om de administratieve lasten voor de betrokken partijen tot een minimum te beperken, is er een regeling getroffen met de Vereniging voor samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) en de HBO raad. Door deze regeling is het overnemen van korte gedeelten uit auteursrechtelijk beschermd materiaal afgekocht door middel van een jaarlijkse afkoopsom.

Facturen en specificaties
Via onze portal zijn de facturen en -specificaties in te zien. U kunt inloggen op onze portal via de homepagina van onze website.