Uitkering Leenrechtgelden 2016 \ 20 december 2016

Stichting PRO keert dit jaar de Leenrechtvergoedingen aanzienlijk later uit dan andere jaren. Reden voor deze vertraging is te vinden in een discussie over de verdeling tussen de verschillende groepen rechthebbenden: uitgevers, auteurs (Lira) en visuele makers (Pictoright).

Discussie verdeling gelden
De discussie over de verdeling is na de zomer van 2016 ontstaan binnen het bestuur van Leenrecht. Aanleiding van deze discussie is een aantal juridische procedures en uitspraken die betrekking hebben op de uitvoering van de wettelijke Reprorechtregelingen. Hierdoor zijn Lira en Pictoright van mening dat er mogelijk in zijn geheel geen vergoedingen meer aan uitgevers kunnen worden uitbetaald.

Aangepaste vergoeding
Vele onderhandelingen en discussies hebben ertoe geleid dat Stichting PRO een vergoeding kan aanbieden die 80% bedraagt van het feitelijk beschikbare bedrag.

Leest u hier de brief met complete uitleg over wat de aanpassing in de vergoeding precies inhoudt.

Heeft u vragen? Neemt u dan contact met ons op, we zijn te bereiken per mail; pro@cedar.nl of telefoon 023 870 0205.