Extra uitkering - Naheffingen titelspecifieke Readergelden

Binnenkort keert Stichting PRO aan een aantal relaties extra vergoedingen uit. Deze vergoeding is geïncasseerd met behulp van controles op hergebruik van uitgegeven werken bij onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs.

Controle gebruik
Namens de uitgevers probeert Stichting PRO inzicht te krijgen in het daadwerkelijk (digitale) gebruik van niet-korte overnames. Dit gebeurt door controle op de intranetomgevingen van de onderwijsinstellingen en van de gebruikte readers die worden ingestuurd. Stichting PRO probeert een zo volledig mogelijk inzicht te verkrijgen in het papieren en digitale hergebruik van uitgegeven werken.

Reden extra uitkering
Indien Stichting PRO bij (digitale) controles gebruik van niet-korte overnames constateert, waarvoor geen toestemming is gevraagd en geen vergoeding is afgedragen, wordt dit gebruik aanvullend gefactureerd.

Stichting PRO heeft ervoor gekozen deze extra incasso niet toe te voegen aan de reguliere uitkering van de afkoopsommen, maar dit op basis van de geconstateerde overnames titelspecifiek aan de uitgever uit te keren.

Licenties
De vergoedingen die Stichting PRO incasseert, staan onder druk vanwege licentieovereenkomsten die enkele uitgevers met onderwijsinstellingen afsluiten waarin het gebruik van korte en/of niet-korte overnames wordt toegestaan. Dit is uiteraard het goed recht van de uitgever. Dit betekent echter automatisch dat de betreffende uitgever geen vergoeding vanuit Stichting PRO meer zal ontvangen. Wij willen u dan ook verzoeken om bovenstaande kenbaar te maken binnen uw organisatie en in gedachten te houden bij eventuele onderhandelingen over hergebruiksvoorwaarden van uw werken.