Van én voor uitgevers

Stichting PRO behartigt de belangen van uitgevers en de door hun vertegenwoordigde auteurs op het gebied van collectieve exploitatie van auteursrechten. Het gaat daarbij om rechten die uitgevers niet of moeilijk individueel kunnen uitoefenen. Wij voeren de collectieve administratie van deze rechten - zonder winstoogmerk. Tot slot ontplooien wij activiteiten die verband houden met collectieve exploitatie of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. Stichting PRO is in 1997 opgericht door de Mediafederatie (voorheen het Nederlands Uitgeversverbond).

Wat zijn auteursrechten?

© Auteursrecht.nl, 2020. URL: auteursrecht.nl

Wat is collectief beheer?

© Auteursrecht.nl, 2016. URL: auteursrecht.nl

Welke vergoedingen ontvangen uitgevers?
Via Stichting PRO kunnen uitgevers vergoedingen ontvangen. Uitgevers doen daarvoor zelf opgave van omzet en titels. Om alle rechthebbenden te achterhalen, werken wij samen met tal van organisaties en andere collectieve beheersorganisaties. Beschikbare gelden worden zo spoedig mogelijk uitgekeerd aan uitgevers. Door de aard van de regelingen en het feit dat Stichting PRO aan uitgevers uitkeert, is het aandeel van onbekende rechthebbenden zeer gering. Dit aandeel blijft drie jaar lang beschikbaar voor de individuele rechthebbende. In deze periode probeert Stichting PRO de uitgever te achterhalen en kan de uitgever de gelden claimen. Na de periode van drie jaar worden niet uitgekeerde gelden alsnog toegevoegd aan de repartitie van het volgende jaar. Er wordt geen reservering opgebouwd voor claims van rechthebbenden die zich melden na deze periode van drie jaar. Om het aandeel voor uitgevers zo hoog mogelijk te houden, gaan de inkomsten alleen naar de rechthebbenden en worden niet aangewend voor sociale, culturele of educatieve diensten. Om een indruk te geven van de verschillende geldstromen waar wij mee te maken hebben, zie onderstaande infographic.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (jpg)| Klik hier voor de printversie (in pdf)