CLIP

CLIP (Copyright Licentie en Incassobureau PRO) is een sectie van Stichting PRO. CLIP incasseert en verdeelt vergoedingen voor het gebruik van artikelen uit kranten en tijdschriften door commerciële knipseldiensten, bedrijven en instellingen.

CLIP treft regelingen met commerciële knipseldiensten, bedrijven en instellingen voor het hergebruik van knipsels: artikelen die zijn verschenen in kranten en tijdschriften. Uitgevers en organisaties van freelance journalisten hebben CLIP mandaat gegeven om onder bepaalde voorwaarden regelingen te treffen met gebruikers van hun artikelen.

Professionele gebruikers van artikelen verkrijgen tegen betaling van een vergoeding beperkte, non-exclusieve gebruiksrechten. CLIP incasseert de vergoedingen en verdeelt deze vervolgens periodiek onder de betreffende auteursrechthebbenden.

Omdat de sectie CLIP een volledige andere doelgroep bedient dan de overige secties van Stichting PRO, is er een aparte website voor CLIP ingericht. Wilt u meer weten over CLIP en de beschikbare regelingen? Kijk dan op www.clip.nl.